Про “харизматів” і “не харизматів”

На цю статтю я наштовхнувся на одному з українських сайтів – там розмістили її російський переклад. Здивувало не тільки те, настільки співзвучні думки автора з моїми власними, а й хто автор – один з ведучих професорів Далласу.

Денієл Б. Уоллас
[Daniel B. Wallace]

Danial B Wallas

професор Нового Завіту Далласької богословської семінарії, бакалавр археології, магістр богослів’я, доктор філософії, спеціаліст давньогрецької мови та текстології Нового Завіту, автор підручників, член кількох наукових спільнот, викладає також в місті Тюбінген (Німеччина); одружений, має чотирьох дорослих синів і домашнього котика.

Я прийшов до висновку, що на даний момент існують два типи протестантського християнства на Заході. Обидва з них є не повноцінними. “Харизматичне” християнство – вільне, правомозкове, «американські гірки» особистого досвіду з Богом. Потім, “не харизматичне” – раціональне християнство – скуте, лівомозкове, логічне, і любить довго посперечатися. Жоден з цих типів не є повноцінним. Не зрозумійте мене не правильно. Я повністю переконаний, що чудеса, знамення (інші мови, і т.п.) припинилися після першого сторіччя. Однак я прийшов до висновку, що ті, хто не відносить себе до харизматів, повинні серйозно перевірити якість своїх стосунків з Богом. Нам (не харизматам) необхідне глибоке покаяння – індивідуальне і колективне.

1. Не дивлячись на те, що дари, знамення припинилися зі смертю останнього апостола, Святий Дух не припинив існувати. Всі ми погодимося з цим теологічно, але в реальному житті ми живемо, так ніби Святий Дух помер. Це є моя перша і головна теза. Будучи не харизматами, ми повинні відповісти на питання про те, що Святий Дух робить в наш час? Що Ісус мав на увазі, сказавши, що його вівці чують Його голос? Що Павло мав на увазі, коли він написав, що ведені Духом вони сини Божі? Що мав на увазі Іван, коли він написав, що у нас є помазання від Святого?

2. Незважаючи на те, що харизмати віддали пріоритет не взаєминам з Богом, а досвіду з Ним (почуттів), раціональні протестанти, “не харизмати”, віддали пріоритет знанню про Нього, замість взаємин з Богом. Обидві позиції неправильні. У першому посланні до Коринтян Павло засуджує і те й інше. Знання робить людину гордою, а духовний досвід без любові теж не корисний.

3. Віддача пріоритету знання про Бога замість взаємин з Богом привела нас до бібліопоклоніння. Дослідження тексту стало нашим завданням і ми прирівняли текст з Богом. Він став нашим ідолом. Дозвольте мені сказати це прямо: Біблія не є четвертим членом Трійці. Одна жінка в моїй церкві жартівливо каже про це: «Я вірю в Трійцю: в Отця, Сина і Святу Біблію».

4. Загальний ефект бібліопоклоніння – деперсоналізація самого Бога. Після певного періоду часу ми перестаємо звертатися до Нього. Він – ставати об’єктом нашого дослідження, і перестає бути Господом, під владою, якого ми перебуваємо. Духовне життя висмоктується з нас. В процесі розкриття Бога, ми змінюємо вираз «Я довіряю Йому» на «Я вірю, що Він…».

5. Частиною того, що мотивує нас в процесі позбавлення Бога Його особистості, є неше невгасиме бажання контролювати все, що відбувається. Найбільше в харизматів нам не подобатися – їхня втрата контролю над собою (емоціаналізм). Ми страшно боїмося цього! Ми заспокоюємося, коли ми читаємо, що один з плодів Духа є стриманість. Ми під цим розуміємо – «роби все в міру». І Богу вклонятися теж в міру! Але чи не повинні ми повністю віддатися Богові? Чи не повинні ми кинутися в його обійми, знаючи що без Нього ми не зможемо ніщо?

6. Бог все ще є Богом зцілення і чудес. Не будучи харизматом я можу визнати чудеса без визнання того, що Бог в нашу епоху здійснює їх через певних людей (цілителів). Бог все ще є Богом зцілення незважаючи на те, що його звичайний метод роботи – не через руки чудотворця. Проблема з харизматами полягає в тому, що Бог не тільки може зцілити, але і те, що він повинен зцілити. Бог став інструментом в руках всемогутнього віруючого. (Це, до речі кажучи, швидше за все є причиною того, що в основному всі харизмати не були кальвіністами). З іншого боку проблема з тими, хто не є харизматами, полягає в тому, що, не дивлячись на те, що вони сповідують, що Бог може зцілити, вони ведуть себе так, ніби Він цього швидше за все не зробить. Я думаю, що вони не вірять, що Бог дійсно може зцілити. Тому проблема з харизматами полягає в неприйнятті Божої суверенності: проблема з нами – це те, що ми або сумніваємося в можливостях Бога, або в його доброті.

7 thoughts on “Про “харизматів” і “не харизматів”

  1. Погоджуюсь майже зі всім. Особливо з “ефектом бібліопоклоніння”, справді ми вже боїмося слів “мені Бог сказав”, – “ні-ні це ти просто прочитав в Біблії”…. Загалом це мені нагадує історію зі Старого Заповіту коли євреї на протязі багатьох віків поклонялися мідному змію якого зробив Мойсей. Замість Бога – інструменту Божому. Думаю така небезпека є і з Біблією… Хоча є і інша небезпека – зневажання її змістом на користь своїх суб’єктивних “переживань”…

    Не погоджуюсь з тим що дари і знамення припинилися зі смертю останнього апостола. Не бачу підстав для таких суджень з Писання. Я згідний що зараз ми це дуже рідко спостереігаємо, і мабуть є багато різних причин для цього, але я не бачу що їх нема тому що Біблія говорить що їх не буде. (1 Коринтян 13 – говорить про небо, це чітко видно з контексту і з інших місць де вживається термін “лице в лице”)
    Якщо є ще якісь уривки які говорять про це то покажіть мені, може я і справді їх пропускаю….

  2. Я думаю, що припинилися, Павле. Але мені важко сказати якесь конкретне місце. Радше, я бачу певну систему в Новому Завіті – роль і призначення мов. Я не виключаю, що це десь може бути, але як виняток, а не як правило. Не масово.

    Ну і паралель між змієм і Писанням. Писання – це вічне Слово Боже, в якому тисячі і мільйони благословень для християнина. Воно глибоке, вічне та мудре. Воно відкриває нам характер Бога і Його Задум щодо всього творива.

    Стосовно 1 Кор. 13 тут думаю, як ти. :)

  3. Можна детальніше про паралель між змієм і писанням? Я щось не зовсім зрозумів.

    Повністю погоджуюсь з характеристикою яке ти дав Писанню, але мені здається що існування знамень (я маю на увазі не так мови, як чудеса і сцілення) абсолютно цього не заперечують, а навпаки підтверджують. Разом з тим вони не є обовязково необхідними. З того що я бачу, то Бог і зараз дає чудеса там де людям потрібні знамення щоб повірити. Життя церкви в Китаї і Африці зокрема, досить насичене знаменами і чудесами (принаймні порівняно з нами).

  4. Я вже встиг покаятися, що так багато написав :)

    Паралель зі змієм та Писанням трошки натягнута.

    Якщо серйозно, то про чудеса і знамена думаю так: Я не думаю, що коректно прив’язувати завершеність Біблії до цього питання, бо вони не прив’язані. Але в представників “іншого табору” є теж ряд проблем: якщо мови і все інше зараз існує то чому значна велика кількість церков цього не має? не думаю, тому що не просять чи не вірять. Чому цього не було 19 століть? Не думаю, тому що зараз пробудження. Зараз жахливий занепад, і про це повідомляє Писання, про останні важкі часи. Чому я чую про “чудеса” десь “там”, але не десь “тут”? Чому я чув десятки разів молитви на мовах, але жодного разу переклад? Чому мені кажуть, що три роки тому в Хмельницькому був переклад? А чому не у Львові чи Сколе, де я живу? Ну і всі мови – це набір тих самих звуків по цілій Україні.
    Те, що я не можу показати конкретне місце з Писання про це – не аргумент, бо я не знаю такого місця і про вічну безпеку, і про водне хрищення немовлят, і про чистилище і про Трійцю, і про Дві Природи та Одну Особу Христа. Але є систематика. Коли ми опрацьовуємо текст і робимо висновки.

    Так, Біблія не може бути обєктом поклоніння, але має бути обєктом вивчення. А багато-хто називає богослів’я філософією з негативною конотацією.

    Але то таке. Нас більше об’єднує, ніж роз’єднує і це тішить.

  5. Дивина ж!
    Прочитав та хотів прокоментувати, а вже бачу допис знизу із схожими думками під своїм іменем!

Leave a reply to Павло Cancel reply